דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהם ההבדלים למקבל בין הגעת טובין מספק מקומי ומספק בחו'ל ? 

מאת    [ 22/07/2010 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 2208 פעמים ]

כאשר מגיעה סחורה ממפעל אחד למפעל אחר בארץ, העובדים מורידים אותה מהמשאית ולאחר מכן המחסנאים בודקים את הניירת המלווה לסחורה לוודא שקבלו את מה שהוזמן. אם בשלב זה מתגלה טעות, ישנם מספר דרכים לטפל בעניין. אם רשום בניירת סחורה אחרת ממה שהוזמן, המחסנאים לא יסכימו לקבל את הסחורה ולא יחתמו על קבלתה. במקרה הזה אין לנהג ברירה אלא להעלות את הסחורה בחזרה למשאית ולהחזיר את הסחורה לחברה לבדיקה ותיקון. יתכן שהנהג יתייעץ עם גורמים בכירים כמו מנהלי תפעול או מכירות בחברה שלו כדי לבדוק אפשרויות נוספות, במקום להחזיר את הסחורה למפעל.

 

אם הסחורה הגיעה פגומה – לדוגמה ישנה נזילה בחבילה – יתכן ושהמחסנאים לא יקבלו את הסחורה, או לכל היותר יקבלו רק חלק מהמשלוח. במקרה הזה, גם המחסנאי וגם הנהג יחתמו על תעודת המשלוח וידווחו שהתקבל רק חלק מהמשלוח.

 

תעודת המשלוח הוא המסמך המלווה את הסחורה מהמפעל עד ליעדו בתוך המדינה ומהווה אסמכתא המצהירה מהיכן הגיע הסחורה ולאן היא מיועדת. חשיבותה של תעודת משלוח הינה בשלושה תחומים:

  1. מהווה כלי מעקב אחר הסחורה, גם לספק שיידע לגבי כל פריט שייצרו מה קרה איתו, וגם ללקוח שיוכל לזהות כל מרכיב בתהליך הייצור אצלו.
  2. מהווה אסמכתא משפטית במקרה שהמשאית נבדקת ע"י גורמים רשמיים – משטרה או פקחים ממשרד התמ"ת.
  3. אם החתימות מתאימות, היא מהווה אסמכתא מקובלת גם לספק וגם ללקוח לקבלת הסחורה על ידי הלקוח, וגם לאי-קבלתה או לקבלה חלקית בלבד.

 

לאחר מכן, מכניסים את הסחורה למחסן הסגר. מחסן הסגר הוא חלק של המחסן שמכניסים אליו סחורה שרק עכשיו הורדה מהמשאית ועדיין לא נבדקה לעומק על ידי המחסנאים. אח"כ בתוך זמן קצר מפרקים את החבילה כדי לוודא שמה שהגיע זהה בדיוק למה שהוזמן ושכל הסחורה תקינה ולאחר מכן משחררים את הסחורה למכירה ללקוחות או לשימוש בהמשך תהליך ייצור.

 

כאשר המטען מגיע לנמל מחו"ל תהליך השחרור מורכב בהרבה.

 

הגעת הטובין מחו"ל ותפקיד עמיל המכס

קודם כל, המשלח מארגן את הורדת הטובין מהאוניה לנמל. לאחר מכן המטען נכנס למחסן "בונדד" כמטען לא משוחרר אשר לא ניתן למכירה או שינוע ע"י היבואן. שחרור הסחורה מהמכס הינו התפקיד העיקרי של עמילי המכס.

 

לפני שתהליך השחרור מתחיל, עמיל המכס ימתין לקבל את כל המסמכים הדרושים. בדרך כלל המסמכים הנחוצים הם חשבון ספק מקורי, שטר מטען מקורי (שהוא שטר בינלאומי שמלווה את הסחורה בהפלגה, בים או באוויר והינו סוג של תעודת משלוח בינלאומית) ותעודת מקור במקרה שהסחורה באה ממדינה איתה יש לישראל הסכם סחר חופשי (אשר יאפשר ליבואן בעל תעודה מתאימה לשלם מכס מופחת או לא לשלמו כלל).

 

תהליך השחרור

עמיל המכס ניגש עם המסמכים לפקידי המכס שמוציאים רשימון יבוא אשר מהווה אסמכתא של המכס ובו רשומים סכומי המע"מ והמכס שיצטרכו לשלם לפני שחרור הטובין. עמיל המכס משלם גם את הסכומים הללו וגם את חשבון המשלח (שהביא את הסחורה מחו"ל והוריד אותה מסיפון האוניה לרציף הנמל). עמילי מכס בדרך כלל מחתימים את לקוחותיהם על תשלום הסכומים הללו במיידי, במלואם או בחלקם. רק לאחר קבלת התשלום ניתן לשחרר את הסחורה. עמיל המכס יספק ללקוח תעודת שער כדי לאפשר לו להוציא את הסחורה מהמחסן ומהנמל.

 

עכשיו הלקוח צריך לדאוג להובלה פנימית כדי לקבל את הסחורה אצלו במפעל.

*הכותב: ג'רמי וייל, כלכלן ומהנל רכש בינלאומי מנוסה. הבעלים של חלון לחו"ל ? יעוץ וליווי בסחר בינלאומי לעסקים דוא"ל: jeremy@windowonworld.com אתר: www.windowonworld.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב